воскресенье, 24 марта 2013 г.

Здоров'язберігаючі технології на уроках інформатики


У наш час комп'ютери так глибоко проникли в усі сфери нашого життя, що життя без цієї розумної машини складно собі уявити. Наші діти народилися і ростуть у світі, де комп'ютер - така ж звична річ, як телевізори, автомобілі, електричне освітлення. Те, що нам, дорослим зовсім недавно здавалося дивом техніки, для них - зовсім не диво, а просто цікава річ. Щоб допомогти сучасному школяреві вчитель повинен володіти сучасними педагогічними технологіями, але яку б технологію не вибрав вчитель, він повинен пам'ятати про те, що вона повинна бути спрямована на збереження здоров'я дітей. Сучасні засоби інформаційно-комунікативних технологій дають можливість підвищення ефективності та якості освіти, відіграють велику роль у формуванні нової системи освіти. Вони сприяють інтенсивності і результативності навчання. Використання школярами у своїй діяльності комп'ютера робить істотний вплив на різні сторони їхнього психічного розвитку. Виникає цілий ряд нових видів діяльності, тісно пов'язаних з використанням комп'ютерів: комп'ютерне конструювання, творче експериментування, гри уяви і т. д. Проявляються у всій повноті такі процеси, як мислення, уявлення, сприйняття, пам'ять.    Оволодіння основами комп'ютерних знань благотворно впливає на формування особистості учня й надає йому більш високий статус. Школярі активно обговорюють нові комп'ютерні програми та ігри, свої досягнення і промахи при виконанні важких завдань. При цьому збагачується їх словник, вони легко і з задоволенням опановують новою термінологією. Це сприяє розвитку мови, значно підвищує рівень усвідомленості дій. Але найголовніше полягає в тому, що істотно зростає самооцінка дитини. Серед друзів він з гідністю розповідає про всіх «тонкощах» роботи на комп'ютері, який виступає як ефективний спосіб самоствердження, підвищення власного престижу. Все це в цілому сприяє виникненню емоційного комфорту, почуття більш повноцінного життя, що надзвичайно важливо для нормального розвитку особистості.


 Вплив комп'ютера на дітей дуже благотворний і може допомогти в розвитку певних навиків. Наприклад, психологи відзначають, що робота з комп'ютером розвиває увагу, логічне та абстрактне мислення. Добре впливає комп'ютер і на творчі здібності дітей, а вміння користуватися Інтернетом, може стати хорошою школою спілкування і навичок з пошуку та відбору інформації. Використання комп'ютерних технологій дозволяє підвищити зацікавленість учнів, а також поліпшити якість сприйняття матеріалу. Використання комп'ютера для тестування учнів дає можливість відпочити від кулькової ручки і розім'яти пальці рук. У той же час, із застосуванням сучасних інформаційно-комунікативні технологій, посилюється навантаження на організм школяра і породжує гостроту проблем здоров'язбереження. 
 Дорослих дуже хвилює вплив комп'ютера на здоров'я дітей. Чи безпечний він? Що повинен зробити вчитель інформатики для забезпечення безпечного співробітництва дитини з комп'ютером? Існують методи здоров'язбереження застосовувані на уроках інформатики. В першу чергу це умови роботи. Дуже важливо дотримуватися температурного режиму, грамотно оформити кабінет, підібрати зручні меблі. Загальновідомо, що високочастотне випромінювання комп'ютера негативно впливає на здоров'я людей і особливо на здоров'я дітей. Тому в цілях заощадження здоров'я дітей в навчальних закладах жорстко регламентується режим використання комп'ютерів. Справа в тому, що недовге перебування за комп'ютером поліпшує концентрацію уваги, а надмірне - погіршує. Існують Санітарні Правила і Норми, за якими учням різних класів дозволяється сидіти за монітором певний час. Наприклад, для учнів
1-х класів - 10 хвилин, у 2 і 3 класах - 15 хвилин, у 4 - 20 хвилин.  Усім школярам повинно бути вказано на небезпеки, які можуть виникнути при необмеженому використанні ПК.
Правильна посадка при роботі за комп'ютером
• Сидіти прямо, не сутулячись.
• Спирайтеся спиною об спинку крісла.
• Не розвалюйтеся в кріслі: Ви швидше втомитеся
.• Не піднімайте високо зап'ястя і не вигинайте кисті - можуть почати боліти руки і німіти пальці.
• Коліна тримаєте на рівні стегон або трохи нижче. При такому положенні ніг м'язи не напружуються.
• Не схрещуйте ноги і не кладіть ногу на ногу - це порушує циркуляцію крові.
Зберігайте прямий кут в області ліктьових, тазостегнових і гомілковостопних суглобів
Вплив комп'ютера на зір.
Зорова система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані монітора. Шкодить зору неякісне програмне забезпечення. Невдалий підбір кольору, шрифтів, компоновки вікон у програмах погано позначаються на зорі. Вносить свій внесок і невдале розташування монітора, неправильна організація робочого місця.   Робота на комп'ютері перевантажує наші очі. Якщо монітор невисокої якості і інтерфейс використовуваних програм невдалий, то у користувача погіршується зір, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, стомлення, двоїння зображення ... Це явище отримало назву "комп'ютерний зоровий синдром".
Основні правила гігієни
• Центр екрана повинен бути встановлений на висоті 15-20 см нижче рівня очей.
• Кут нахилу монітора не повинен бути більше 150.
• Не розташовуйте поряд з монітором блискучі і відбивають світло предмети.
• Екран монітора повинен знаходитися від очей користувача на оптимальній відстані 60-70 см, але не ближче 50 см.
• Відстань треба вибирати з урахуванням розмірів алфавітно-цифрових знаків і символів.
• Поверхня екрану повинна бути чистою і без світлових відблисків.             
Комфортне робоче місце
Воно повинно бути достатньо освітлене, світлове поле рівномірно розподілене по всій площі робочого простору, промені світла не повинні потрапляти прямо в очі. Укомплектуйте комп'ютер хорошим монітором, правильно його налаштуйте, використовуйте якісні програми.
Як зняти втому.
Дуже важливі спеціальні вправи для збереження і поліпшення зору, профілактики короткозорості та інших захворювань очей. Щоб зняти напругу в очах при роботі за комп'ютером, необхідно:
• кожні 1-2 години перемикати зір: дивіться удалину 5-10 хвилин
• закрити очі для відпочинку на 1-2 хвилини
• проробити 4-5 простих вправ, які залучають в роботу великі групи м'язів.
• виконуйте вправи для м'язів очей, шиї, спини, плечового пояса.
Гарний вплив на циркуляцію крові і на нерви надає погладжування закритих очей, вібрація, натиск, масаж долонею і легка розминка. На кожному уроці проводяться фізкультхвилинки, на яких контролюється стан очей, м'язів шиї та рук, хребта. Ці заняття теж проводяться у вигляді гри і дуже подобаються дітям.  
Фізкультхвилинки у віршах на уроках інформатики
Учні за вчителем повторюють рухи.
Швидко встали, посміхнулися,
Вище-вище підтяглися.
Ану плечі розпряміть,
Підніміть, опустіть.
Вправо, вліво поверніться,
Рук колінами торкніться.
Сіли, встали, сіли, встали,
 І на місці побігли.
Вправи для проведеня релаксації на уроках інформатики
Вправи для очей:
ü   Витягти праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільним рухом вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз. Повторити 4-5 раз.
ü   Швидко поморгати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 5 разів.
ü   Подивіться на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім переведіть погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.
ü   В середньому темпі проробити 3-4 кругові рухи очима в праву сторону, стільки ж в ліву сторону. Розслабляючи очні м'язи, подивитись вдалину на рахунок 1 -6. Повторити 1-2 рази.
ü   Міцно зажмурити очі (рахувати до 3), відкрити їх і подивитись вдалину (рахувати до 5). Повторити 4-5 разів.
ü   Повільно перевести погляд вгору - вниз, потім навпаки. Повторити 3 рази.
ü   Уявіть перед собою велосипедне колесо, помітьте на ньому  певну точку  і   слідкуйте  за обертанням  цієї уявної точки.
ü     Закрити oчi (рахувати до трьох), відкрити їx i подивитись далеко-далеко (рахувати до п'яти). Повторити 5 paзів.
ü     Miцно заплющити очi на 5 секунд, пoтiм  відкрити на 5 секунд. Повторити 6 разів. Швидко моргати протягом 30 секунд.
ü     Покласти   долоні   одну   на   одну   таким   чином,   щоб   утворився трикутник,   затулити   цим   трикутником  очi   i   повторити   вci   вправи  за вищевказаною послідовністю. Oчi під долонями повинні бути відкриті, але долоні не повинні пропускати світло.
ü     Витягнути праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво й вправо, вверх i вниз. Повторити 4-5 раз.
Вправи для рук:
ü  Поставити руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору долонями одна до одної. На рахунок – раз – прогнути долоні, на рахунок два – стиснути пальці в кулак.
ü  Поставити напівзігнуті пальці на стіл. Кисті рук на стіл не класти. На рахунок – раз – підняти напівзігнутий палець вгору, на рахунок – два - пальці випрямити, на рахунок три – пальці зігнути, на рахунок чотири – поставити на місце. Виконати вправи над кожним пальцем не менше 3-4 разів.
ü  Зігнути одну руку в кисті (до себе). Великий палець з допомогою іншої руки повинний дотягтися до руки. Вправа виконується поперемінно двома руками.
ü  Розлабити руки, опустити вниз, потрясти злегка кистями.
ü  Масаж долонь. Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. З'єднати долоні разом перед собою. На рахунок – раз – кінчики пальців лівої руки рівномірно рухаються вниз до кінця долоні правої руки, на рахунок два – вихідні положення, на рахунок три – кінчики пальців лівої руки рівномірно рухаються вниз до кінця долоні лівої руки, на рахунок – чотири – вихідні положення.
ü  Захопивши великим і вказівним пальцями правої руки палець лівої руки, злегка потягнути його. На рахунок раз - потягнути палець, на рахунок два - відпустити. Потім потягнути пальці правої руки.
ü  Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору долонями одну до одної. На рахунок раз - кінчики пальців стиснути так, щоб вони торкнулися верхньої частини долоні; на рахунок два -випрямити пальці.
ü  З'єднати долоні разом перед собою. На рахунок раз — роблячи упор на пальці, роз'єднати долоні в сторони; на рахунок два - з'єднати долоні разом; на рахунок три - роблячи упор на долоні, відхилити пальці лівої руки від правої; на рахунок чотири - привести пальці у вихідне положення.
ü


Комментариев нет:

Отправить комментарий