У
наш час комп'ютери так глибоко проникли в усі сфери нашого життя, що життя без
цієї розумної машини складно собі уявити. Наші діти народилися і ростуть у
світі, де комп'ютер - така ж звична річ, як телевізори, автомобілі, електричне
освітлення. Те, що нам, дорослим зовсім недавно здавалося дивом техніки, для
них - зовсім не диво, а просто цікава річ. Щоб допомогти сучасному школяреві
вчитель повинен володіти сучасними педагогічними технологіями, але яку б
технологію не вибрав вчитель, він повинен пам'ятати про те, що вона повинна
бути спрямована на збереження здоров'я дітей. Сучасні засоби
інформаційно-комунікативних технологій дають можливість підвищення ефективності
та якості освіти, відіграють велику роль у формуванні нової системи освіти.
Вони сприяють інтенсивності і результативності навчання. Використання школярами
у своїй діяльності комп'ютера робить істотний вплив на різні сторони їхнього
психічного розвитку. Виникає цілий ряд нових видів діяльності, тісно пов'язаних
з використанням комп'ютерів: комп'ютерне конструювання, творче
експериментування, гри уяви і т. д. Проявляються у всій повноті такі процеси,
як мислення, уявлення, сприйняття, пам'ять. Оволодіння
основами комп'ютерних знань благотворно впливає на формування особистості учня
й надає йому більш високий статус. Школярі активно обговорюють нові комп'ютерні
програми та ігри, свої досягнення і промахи при виконанні важких завдань. При
цьому збагачується їх словник, вони легко і з задоволенням опановують новою
термінологією. Це сприяє розвитку мови, значно підвищує рівень усвідомленості
дій. Але найголовніше полягає в тому, що істотно зростає самооцінка дитини.
Серед друзів він з гідністю розповідає про всіх «тонкощах» роботи на
комп'ютері, який виступає як ефективний спосіб самоствердження, підвищення
власного престижу. Все це в цілому сприяє виникненню емоційного комфорту,
почуття більш повноцінного життя, що надзвичайно важливо для нормального
розвитку особистості.
Вплив
комп'ютера на дітей дуже благотворний і може допомогти в розвитку певних
навиків. Наприклад, психологи відзначають, що робота з комп'ютером розвиває
увагу, логічне та абстрактне мислення. Добре впливає комп'ютер і на творчі
здібності дітей, а вміння користуватися Інтернетом, може стати хорошою школою
спілкування і навичок з пошуку та відбору інформації. Використання
комп'ютерних технологій дозволяє підвищити зацікавленість учнів, а також
поліпшити якість сприйняття матеріалу. Використання комп'ютера для тестування
учнів дає можливість відпочити від кулькової ручки і розім'яти пальці
рук. У той же час, із застосуванням сучасних інформаційно-комунікативні
технологій, посилюється навантаження на організм школяра і породжує гостроту
проблем здоров'язбереження.
Дорослих
дуже хвилює вплив комп'ютера на здоров'я дітей. Чи безпечний він? Що повинен
зробити вчитель інформатики для забезпечення безпечного співробітництва дитини
з комп'ютером? Існують методи здоров'язбереження застосовувані на уроках
інформатики. В першу чергу це умови роботи. Дуже важливо дотримуватися температурного
режиму, грамотно оформити кабінет, підібрати зручні меблі. Загальновідомо,
що високочастотне випромінювання комп'ютера негативно впливає на здоров'я людей
і особливо на здоров'я дітей. Тому в цілях заощадження здоров'я дітей в
навчальних закладах жорстко регламентується режим використання комп'ютерів.
Справа в тому, що недовге перебування за комп'ютером поліпшує концентрацію
уваги, а надмірне - погіршує. Існують Санітарні Правила і Норми, за якими
учням різних класів дозволяється сидіти за монітором певний час. Наприклад, для
учнів
1-х класів - 10 хвилин, у 2 і 3 класах - 15 хвилин, у 4 - 20 хвилин. Усім школярам повинно бути вказано на небезпеки, які можуть виникнути при необмеженому використанні ПК.
1-х класів - 10 хвилин, у 2 і 3 класах - 15 хвилин, у 4 - 20 хвилин. Усім школярам повинно бути вказано на небезпеки, які можуть виникнути при необмеженому використанні ПК.
Правильна
посадка при роботі за комп'ютером
•
Сидіти прямо, не сутулячись.
•
Спирайтеся спиною об спинку крісла.
•
Не розвалюйтеся в кріслі: Ви швидше втомитеся
.•
Не піднімайте високо зап'ястя і не вигинайте кисті - можуть почати боліти руки
і німіти пальці.
•
Коліна тримаєте на рівні стегон або трохи нижче. При такому положенні ніг м'язи
не напружуються.
•
Не схрещуйте ноги і не кладіть ногу на ногу - це порушує циркуляцію крові.
Зберігайте
прямий кут в області ліктьових, тазостегнових і гомілковостопних суглобів
Вплив
комп'ютера на зір.
Зорова
система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані
монітора. Шкодить зору неякісне програмне забезпечення. Невдалий підбір
кольору, шрифтів, компоновки вікон у програмах погано позначаються на зорі.
Вносить свій внесок і невдале розташування монітора, неправильна організація
робочого місця. Робота на комп'ютері перевантажує наші очі.
Якщо монітор невисокої якості і інтерфейс використовуваних програм невдалий, то
у користувача погіршується зір, очі починають сльозитися, з'являється головний
біль, стомлення, двоїння зображення ... Це явище отримало назву
"комп'ютерний зоровий синдром".
Основні
правила гігієни
•
Центр екрана повинен бути встановлений на висоті 15-20 см нижче рівня очей.
•
Кут нахилу монітора не повинен бути більше 150.
•
Не розташовуйте поряд з монітором блискучі і відбивають світло предмети.
•
Екран монітора повинен знаходитися від очей користувача на оптимальній відстані
60-70 см, але не ближче 50 см.
•
Відстань треба вибирати з урахуванням розмірів алфавітно-цифрових знаків і символів.
•
Поверхня екрану повинна бути чистою і без світлових
відблисків.
Комфортне
робоче місце
Воно
повинно бути достатньо освітлене, світлове поле рівномірно розподілене по всій
площі робочого простору, промені світла не повинні потрапляти прямо в очі.
Укомплектуйте комп'ютер хорошим монітором, правильно його налаштуйте,
використовуйте якісні програми.
Як зняти втому.
Дуже
важливі спеціальні вправи для збереження і поліпшення зору, профілактики
короткозорості та інших захворювань очей. Щоб зняти напругу в очах при роботі
за комп'ютером, необхідно:
•
кожні 1-2 години перемикати зір: дивіться удалину 5-10 хвилин
•
закрити очі для відпочинку на 1-2 хвилини
•
проробити 4-5 простих вправ, які залучають в роботу великі групи м'язів.
•
виконуйте вправи для м'язів очей, шиї, спини, плечового пояса.
Гарний
вплив на циркуляцію крові і на нерви надає погладжування закритих очей,
вібрація, натиск, масаж долонею і легка розминка. На кожному уроці проводяться
фізкультхвилинки, на яких контролюється стан очей, м'язів шиї та рук, хребта.
Ці заняття теж проводяться у вигляді гри і дуже подобаються дітям.
Фізкультхвилинки
у віршах на уроках інформатики
Учні
за вчителем повторюють рухи.
Швидко встали, посміхнулися,
Вище-вище підтяглися.
Ану плечі розпряміть,
Підніміть, опустіть.
Вправо, вліво поверніться,
Рук колінами торкніться.
Сіли, встали, сіли, встали,
І на місці побігли.
Вправи для проведеня релаксації на уроках інформатики
Швидко встали, посміхнулися,
Вище-вище підтяглися.
Ану плечі розпряміть,
Підніміть, опустіть.
Вправо, вліво поверніться,
Рук колінами торкніться.
Сіли, встали, сіли, встали,
І на місці побігли.
Вправи для проведеня релаксації на уроках інформатики
Вправи для очей:
ü
Витягти праву руку
вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільним рухом вказівного пальця витягнутої руки
вліво і вправо, вгору і вниз. Повторити 4-5 раз.
ü
Швидко поморгати,
закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 5 разів.
ü
Подивіться на вказівний
палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім переведіть погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити
1-2 рази.
ü
В середньому темпі
проробити 3-4 кругові рухи очима в праву сторону, стільки ж в ліву сторону. Розслабляючи очні м'язи, подивитись
вдалину на рахунок 1 -6. Повторити 1-2 рази.
ü
Міцно зажмурити очі
(рахувати до 3), відкрити їх і подивитись вдалину (рахувати до 5).
Повторити 4-5 разів.
ü
Повільно перевести
погляд вгору - вниз, потім навпаки. Повторити 3 рази.
ü
Уявіть перед собою велосипедне колесо,
помітьте на ньому певну точку і
слідкуйте за обертанням цієї уявної
точки.
ü
Закрити
oчi
(рахувати до трьох), відкрити їx i подивитись далеко-далеко (рахувати до
п'яти). Повторити 5 paзів.
ü Miцно
заплющити очi на 5 секунд, пoтiм відкрити на 5 секунд. Повторити 6 разів. Швидко моргати
протягом 30 секунд.
ü
Покласти долоні одну на
одну таким чином,
щоб утворився трикутник, затулити
цим трикутником очi i повторити вci вправи за вищевказаною послідовністю. Oчi під долонями повинні бути відкриті, але долоні не повинні пропускати світло.
ü
Витягнути праву руку вперед.
Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво й вправо, вверх i вниз. Повторити 4-5 раз.
Вправи
для рук:
ü Поставити руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору
долонями одна до одної. На рахунок – раз – прогнути долоні, на рахунок два –
стиснути пальці в кулак.
ü Поставити напівзігнуті пальці на стіл. Кисті рук на стіл не класти. На
рахунок – раз – підняти напівзігнутий палець вгору, на рахунок – два - пальці
випрямити, на рахунок три – пальці зігнути, на рахунок чотири – поставити на
місце. Виконати вправи над кожним пальцем не менше 3-4 разів.
ü Зігнути одну руку в кисті (до себе). Великий палець з допомогою іншої руки
повинний дотягтися до руки. Вправа виконується поперемінно двома руками.
ü Розлабити руки, опустити вниз, потрясти злегка кистями.
ü Масаж долонь. Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. З'єднати
долоні разом перед собою. На рахунок – раз – кінчики пальців лівої руки
рівномірно рухаються вниз до кінця долоні правої руки, на рахунок два – вихідні
положення, на рахунок три – кінчики пальців лівої руки рівномірно рухаються
вниз до кінця долоні лівої руки, на рахунок – чотири – вихідні положення.
ü
Захопивши великим і
вказівним пальцями правої руки палець лівої руки, злегка потягнути його. На
рахунок раз - потягнути палець, на рахунок два - відпустити. Потім потягнути пальці правої руки.
ü
Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край
столу. Кисті рук підняти вгору долонями
одну до одної. На рахунок раз - кінчики пальців стиснути так, щоб вони торкнулися верхньої частини долоні;
на рахунок два -випрямити пальці.
ü З'єднати
долоні разом перед собою. На рахунок раз — роблячи упор на
пальці, роз'єднати долоні в сторони; на рахунок два - з'єднати
долоні разом; на рахунок три - роблячи упор на долоні,
відхилити пальці
лівої руки від правої;
на рахунок чотири - привести пальці у
вихідне положення.
ü
Комментариев нет:
Отправить комментарий